پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۰
روان‌شناسي خانواده‌ از راه مي‌رسد

سودابه حق‌پرست، كارشناس حوزه روان‌شناشي از نگارش كتاب «روان‌شناسي خانواده» خبر داد. وي در اين كتاب برخي از مباحث و مسايل خانواده را در قالب مفاهيم روان‌شناسي بررسي مي‌كند.\

حق‌پرست به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: خانواده شالوده حیات اجتماعی محسوب مي‌شود و علاوه بر وظیفه تکثیر نسل و کودک پروری، وظایف متعدد دیگری مانند تولید اقتصادی و فرهنگ‌پذیر کردن افراد را بر عهده دارد.

وي ادامه داد: خانواده به عنوان واسطه‌‌ قبل از ارتباط مستقیم فرد با گروه‌ها، سازمان‌ها و جامعه نقش مهمی ‌در انتقال هنجارهای اجتماعی به فرد ايفا مي‌كند و در صورتي كه رفتارهاي خوب و مناسب را رواج دهند، زمينه اعتدال در خانواده و جامعه فراهم مي‌شود.

حق‌پرست با اشاره به نقش اثرگذار خانواده در پرورش رواني افراد، توضيح داد: مهمترین عامل اجتماعی شدن هر انسان، تجارب دوران کودکی وی در محیط خانواده است، کودکان در جریان اجتماعی شدن عواطف مختلف را در کنار والدین، خواهران و برادران خود تجربه می‌کنند.

وي تصريح كرد: خانواده به دلیل نفوذ و تاثیر بر افراد، گاهی به عنوان روشی برای درمان اختلالات به‌کار می‌رود و روان‍‌شناسان بالینی و مشاوره گاهی ترجیح می‌دهند در درمان فرد، همه اعضای خانواده او را از نزدیک ملاقات کنند.

حق‌پرست با اشاره به مباحث مطروح شده در اين كتاب، اظهار داشت: تاثيرات عواملي نظير ازدواج، تشکیل خانواده، تعامل‌های زناشویی، روابط والدین و فرزندان، اختلافات خانوادگی، طلاق و جدایی و … بر افراد خانواده در اين كتاب بررسي شده‌اند.

وي از مشکلات مربوط به مطالعات خانواده به عنوان مبحث ديگر اين كتاب ياد كرد و يادآور شد: در اين مبحث نيز به طور اخص برخي از مشكلات در قالب مثال‌هاي روايت‌گونه بيان شده‌اند تا افراد از نزديك با اين مسايل آشنا شوند.

به گفته حق‌پرست، كتاب «روان‌شناسي خانواده» اوايل آبان ماه به همت نشر مدير منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط